З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Лесько Л. Т.
“Використання опорних схем і таблиць для активізації пізнавальної діяльності учнів”
Одне з найважливіших сучасних умінь учня - це вміння кодувати великий обсяг інформації, вибудовувати логічні ланцюжки для міркування, а значить, оволодівати новими способами діяльності, чого так не вистачає в сучасному, багатому великим об'ємом інформації освіті.
Роль учителя полягає в тому, щоб допомогти учням активізувати свою діяльність, формувати вміння використовувати теоретичні відомості в практиці.
З цією метою під час проведення уроків української мови Лесько Любов Тимофіївна використовує опорні схеми, що містять головні теоретичні відомості і факти, об’єднують у систему розрізнені поняття та явища і подають їх учням у сконцентрованому вигляді, активніше включають зорову пам’ять. Це полегшує розумову діяльність, сприяє об’ємному і швидкому засвоєнню теоретичного матеріалу, вказує шлях до практичного його застосування. Робота за схемами дає змогу забезпечити стислий виклад і зображення основних положень нового навчального матеріалу, чітке визначення основних його ідей, допомагає школярам зорієнтуватися у процесі самостійного вивчення окремих тем.
Навчання по опорних схемах активізує розумову діяльність учнів. Вони удосконалюють навички сприйняття інформації, співвіднесення її з раніше засвоєною, уміння виділяти головне, бачити велику тему в цілісному вигляді . Схема являє собою прийом, який полегшує сприйняття теми та її розуміння.
Вчитель використовує дану технологію на всіх етапах уроку. При поясненні нового матеріалу за допомогою опорних сигналів працюють зорова і слухова пам'ять, причому спосіб запам'ятовування не механічний, а заснований на встановленні смислового розуміння сигналів. При відтворенні опорних схем як контрольному моменті засвоєння знань підключається рухова (моторна) пам'ять.
Опорні схеми , вдало використані вчителем дають змогу не тільки урізноманітнити форми проведення уроків, роблять їх такими, що легше запам’ятовуються , емоційними, а й розвивають логічне мислення учнів, сприяють глибокому і послідовному засвоєнню матеріалу, служать підмогою в практичній діяльності учнів для закріплення умінь і навичок, розвитку мовлення. Учні й самі із задоволенням пробують складати опорні схеми, багато з них використовую ться в подальшій роботі.
Вимога уникати в схемі зайвих слів, непотрібної інформації ні в якому разі не перешкоджає включенню в неї матеріалу, що має важливе значення для засвоєння поточної навчальної інформації, а також відомостей, які обов'язково стануть у нагоді в майбутньому.
Знання та вміння, набуті при складанні опорних конспектів, допомагають під час підготовки презентаційних матеріалів до навчально-дослідних робіт, при підготовці до ДПА та ЗНО.