З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Жилавої Г. С.
“Технологія критичного мислення як засіб формування особистих поглядів та ідей учнів на уроках мови та літератури”
Інтерес до технології критичного мислення як освітньої інновації з’явився в Україні близько десяти років тому.
Критичне мислення, яке необхідно прищеплювати в школі, є підготовкою майбутніх громадян, необізнаних у політичних маніпуляціях влади, до життя в лояльному демократичному суспільстві.
Саме тому Жилава Ганна Станіславіввна обрала для роботи проблему: «Технологія критичного мислення як засіб формування особистих поглядів та ідей учнів на уроках мови та літератури».
Уроки Ганни Станіславівни побудовані на вільному і відкритому висловлюванні своєї думки, колективному обговоренні, пошуку рішень, що здійснюються через вільне накопичення ідей з певної мети, правильному поставленому запитанню, самостійному знаходженню висновків – саме це стало переходом до вивчення і впровадження технології критичного мислення. Прогрес стає поштовхом до пошуку нових рішень на уроці літератури, тому з’являється благодатний ґрунт для проростання творчих ідей.
Учитель прагне, щоб учні не тільки запам’ятовували матеріал, а й ставили запитання, проводили дослідження, творили, вирішували, дискутували.
Використання даної технології допоможе мені готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, взаємодіяти між собою, спілкуватися, чути і слухати інших, які постійно відчувають свою успішність.
Основні завдання, які ставить перед собою вчителем:
вчити дітей мислити критично,
правильно поставити запитання;
направити їх увагу в правильне русло;
вчити самостійно робити висновки та знаходити рішення;
передавати власне бачення світу;
мати особисту позицію.
На уроках критичного мислення вчитель не займає домінуюче становище, а стає у рівноправну позицію, не дає готові завдання, а допомагає оволодіти ними самостійно.
Структура уроку, спрямована на розвиток критичного мислення, складається з трьох етапів: актуалізації (евокації, виклику), усвідомлення(осмислення), рефлексії (роздумів). Кожен з етапів є шляхом до реалізації технології критичного мислення.
Для того, щоб почати роботу в класі і сфокусувати діяльність учнів, створити психологічно сприятливий мікроклімат вчитель використовує вправи для розминки.
Для досягнення позитивного результату на уроці Ганна Станіславівна постійно знаходиться у контакті з дітьми, вчить застосовувати знання творчо, перебуваючи в ситуації постійного пошуку, вибору, що вимагає дисциплінованості, вміння працювати в колективі, комунікабельності, широти, глибини,креативності мислення і головне – вміти відстоювати свою позицію.